ilustracija

Objavljeno novo poglavlje knjige o muzejima budućnosti

velj 13, 2025 | Centar, Vijesti

U okviru istraživanja Centra za održivi razvoj kroz kulturu, Marta Šveb Dragija i Daniela Angelina Jelinčić objavile su novo poglavlje u knjizi. Poglavlje pod naslovom Muzeji budućnosti: kulturno- turistički doživljaju za psihološku dobrobit i transformaciju objavljeno je u knjizi „Budućnost kulturnog turizma“ koju su uredili Xavier Matteucci i Simone Moretti. Knjiga pruža različite perspektive o tome kako pokretači promjena mogu utjecati na kulturni turizam na globalnoj, nacionalnoj i lokalnoj razini. Navedeno poglavlje donosi pogled na buduću ulogu muzeja u kulturno-turističkim doživljajima. Muzeji već i danas imaju važnu ulogu u promicanju dobrobiti posjetitelja (Chatterjee, Vreeland & Noble, 2009; Vogelpoel et. al, 2013; Jelinčić & Matečić, 2021; Šveb Dragija & Jelinčić, 2022). Iako je koncept takvih muzeja uveden još 1993. godine, još uvijek nije dovoljno istražen (Kaplan, Bardwell & Slakter, 1993). Istovremeno, literatura poznaje i koncept eudaimonskog (Ryff, 1989.) i hedonističkog blagostanja (Diener, 1984.), iako manje u kontekstu muzeja. U isto vrijeme, aktivnosti putovanja često se vide kao trenutačni „lijekovi za ozdravljenje“ i kratkotrajni bijeg od stresnog načina života, budući da nude nova iskustva, koja mogu rezultirati psihološkom dobrobiti. Iako transformacija nije jednostavan proces jer zahtijeva fiziološku promjenu u neuronskim mrežama mozga, postoje naznake da bi doživljaji muzejskog turizma mogla postati poligon za eksperimentiranje s novim modelima kulturnog turizma. Pretpostavka je da će se u budućnosti muzejske aktivnosti sve više koristiti pričama i kreiranjem doživljaja kako bi potaknule dobrobit i transformaciju posjetitelja. Kako bi se istražili muzejski doživljaji, u istraživanju je primijenjena metodologija fokus grupe s tri različite skupine sudionika: muzejski stručnjaci, turističke agencije i donositelji odluka. Glavna istraživačka pitanja usmjerena su na istraživanje glavnih čimbenika u kreiranju muzejskih doživljaja koji utječu na psihološku dobrobit i transformaciju, te ulogu inducirane emocionalne valencije u takvim iskustvima. Istraživanje je provedeno u Hrvatskoj, a studija ima implikacije na javne politike i upravljanje.

Knjiga se može nabaviti ovdje: https://www.channelviewpublications.com/page/detail/?K=9781845419271

Poglavlje je dostupno u otvorenom pristupu ovdje: https://zenodo.org/records/14730188

Pročitajte još

Skip to content